دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

سهم کشور از برق هسته‌ای چه مقدار است؟

345345345553 - سهم کشور از برق هسته‌ای چه مقدار است؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که ایران قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید کند. این سهم هم منطقی است و هم مطالعه شده و پشتوانه اطلاعاتی دارد.

محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیئت وزیران در جمع خبرنگاران گفت: «برای عملیاتی کردن سهم برق هسته ای باید مکان یابی می کردیم؛ اولا به دلیل بزرگی این نوع نیروگاهها باید حتما نزدیک سواحل احداث شود تا آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتور در دسترس باشد و ثانیا به لحاظ اقلیمی و زیرساختی باید در مکانی باشد که به شبکه برق کشور متصل شود.»

وی ادامه داد: «در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و … شرکت‌های مورد نیاز احداث نیروگاه برق هسته‌ای تاسیس و مطالعاتش آغاز و مذاکراتش انجام و زمینهای مورد نیازش خریداری شده است. نیروگاههای کارون در استان خوزستان در همان محلی که قبل از انقلاب عملیات اجرایی انجام شده بود، با استفاده حداکثر از ساخت داخل مجددا در همان محل مورد استفاده قرار گرفته است.»

اسلامی در ادامه با اشاره به سیاست سازمان انرژی اتمی برای احداث نیروگاههای کوچک مقیاس، گفت: «وضعیت کار در این نیروگاههای متفاوت است. دنیا نیروگاههای کوچک را به صورت سِری در قالب شرکتهای بزرگ در دست طراحی دارند. ما نیز چند سال است که در این زمینه کار کردیم و از آنجا که در فناوری تولیوم به نتیجه رسیدیم و می توانیم در تولویم و سدیم نیروگاه کوچک داشته باشیم. در حال حاضر ساخت نیروگاه یک مگاواتی را دستورکار داریم تا بعد از عبور از طرح آزمایشی بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم.»

همچنین بررسی کنید ...

نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های روز مجهز است

فرمانده کل ارتش گفت: امروز شاهد یک نیروی زمینی جدید، پویا و پوست‌اندازی شده و …