دوشنبه 10 اردیبهشت 1403

شاخص بورس دوباره وارد کانال 2 میلیون شد

345435345 1 - شاخص بورس دوباره وارد کانال 2 میلیون شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 16 هزار و 662 واحد نسبت به روز قبل، به رقم 2 میلیون و 16 هزار و 382 واحد رسید.

امروز با وجود آنکه عرضه اولیه صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس انجام شد، اما شاخص کل بورس با یک روند رو به رشد با افزایش 16 هزار و 662 واحد به رقم 2 میلیون و 16 هزار و 382 واحد رسید و بدین ترتیب کانال 2 میلیون واحدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که دو روز قبل از دست داده بود، دوباره به دست آورد.

شاخص هم وزن بورس هم امروز با افزایش 9356 واحد به رقم 712 هزار و 539 واحد رسید. ارزش بازار بورس به بیش از 7 میلیون و 297 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 7.3 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 460 هزار فقره معامله و به ارزش 5485 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند. شاخص کل و شاخص قیمت بورس با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل 83 صدم درصد افزایش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.33 درصد افزایش یافتند. شاخص آزاد شناور 64 صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 62 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.07 درصد افزایش یافت.

نمادهای شستا، هلدینگ نفت و گاز پتروشیمی تامین، کشتیرانی، بانک ملت، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی پارس، به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با 269 واحد افزایش به رقم 26 هزار و 656 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 440 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به 488 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 5.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 337 هزار معامله و به ارزش 5029 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس با 1.02 درصد افزایش همراه شدند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.66 درصد رشد کردند. شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد افزایش یافت، شاخص بازار دوم بورس 99 صدم درصد رشد کرد.

نمادهای ایران خودرو دیزل، فولاد هرمزگان، پتروشیمی تندگویان، آریاساسول و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای بانک دی و بهمن دیزل بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از خود به‌جای گذاشتند.

به گزارش فارس، امروز شرکت صبا فولاد خلیج فارس در فرابورس عرضه اولیه شد که منابع جمع‌آوری‌شده از این عرضه اولیه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم صرف پروژه‌های این شرکت می‌شود. بنابراین یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه تامین مالی شرکت‌ها از مسیر این بازار است که با روش‌های مختلف مانند عرضه اولیه از طریق صرف سهام، افزایش شناوری سهام، انتشار اوراق و سایر روش‌ها می‌توانند به تامین مالی بپردازند و با توجه به شعار سال مبنی بر رشد اقتصادی و مهار تورم یکی از ابزارهای مهم بازار سرمایه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع : فارس

همچنین بررسی کنید ...

بیت کوین در اوج: فتح قله‌های جدید و عبور از نقره

بیت کوین پادشاه رمزارزها در یک سال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرده و …