پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

شاخص بورس تهران 19 هزار واحد رشد داشت

3543543534 - شاخص بورس تهران 19 هزار واحد رشد داشت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 19946 واحد همراه شد.

بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز هفته در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 19 هزار و 946 واحد به رقم 2 میلیون و 321 هزار و 326 واحد رسید.
همچنین شاخص هم وزن امروز با افزایش 12 هزار و 746 واحد به رقم 765 هزار و 187 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران که ناشی از ارزش شرکت‌های بورسی است، به بیش از 8 میلیون و 578 هزار میلیارد تومان رسید.
معامله‌گران امروز بیش از 13.4میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 755 هزار معامله و به ارزش 9 هزار و 680 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی نسبت به روز گذشته 0.87 درصد افزایش یافتند، اما دو شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 1.6 درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور به اندازه 0.81 درصد تقویت شد، شاخص بازار اول بورس 0.97 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس به میزان 0.75 درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای هلدینگ‌ معدنی خاورمیانه، بانک ملت، پالایش نفت بندرعباس، کشتیرانی، بانک پاسارگاد، بانک تجارت و شستا به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشته‌اند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل با افزایش 392 واحد به رقم 29 هزار و 82 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 617 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش پایه فرابورس 477 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 7.5 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 372 هزار معامله و به ارزش 31هزار و 847 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
با این حساب، ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به حدود 41 هزار میلیارد تومان رسید. امروز نمادهای شرکت‌های پتروشیمی تندگویان، انتخاب الکترونیک، بیمه پاسارگاد، فولاد ارفع، پالایش نفت لاوان، بهمن دیزل و صبا تأمین به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشته‌اند.

به گزارش فارس، با توجه به برنامه‌هایی که دولت امسال برای سرمایه‌گذاری و رشد تولید و مهار تورم دارد، بازار سرمایه به عنوان یک بازار شفاف تقویت خواهد شد و هر چه نقدینگی سرگردان از بازارهای موازی مانند ارز، سکه، طلا، آپارتمان و ملک خارج شود و وارد بازار سرمایه شود امید می‌رود، شرکت‌ها بتوانند از این بازار تأمین مالی کرده و خطوط تولید خود را گسترش داده و به روز رسانی کنند.

در حال حاضر اقتصاد کشور ما بانک‌پایه است و 85 درصد تامین مالی از بانک است و باید تأمین مالی بورسی هم در کنار تأمین مالی بانک تقویت شود و تنوع در شیوه‌های تأمین مالی باعث تقویت اقتصاد و سرمایه‌گذاری می‌شود.

منبع : فارس

همچنین بررسی کنید ...

قیمت طلا و سکه در ایران در مسیر نزولی

همزمان با ریزش شدید قیمت طلا در بازار جهانی، طلا و سکه در بازار ایران …