شنبه 8 اردیبهشت 1403

دلیل به کما رفتن بازار بورس چیست؟

3543543534 - دلیل به کما رفتن بازار بورس چیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بورس می‌گوید: خیلی انگیزه‌ای برای رشد بازار نیست و سال آینده اگر با همین فرمان جلو برویم، رکود سنگینی در کل بازارهای کشور شاهد خواهیم بود.

از پانزدهم اردیبهشت‌ماه امسال تا به امروز که روند اصلاحی بورس آغاز شده، همواره ریزش بازار سرمایه پرقدرت بوده و در مقابل، صعودهای جزیی ثبت شده است. کارشناسان و صاحب‌نظران بازار سهام اعتقاد دارند این وضعیت بیانگر تداوم روند ریزشی بازار خواهد بود.

به عبارتی، هر زمان که بازار سبز می‌شود و فعالان بورس امید پیدا می‌کنند روند افزایشی به بازار بازمی‌گردد، یک ریزشی سنگینی اتفاق می‌افتد و به این‌ شکل، اثر صعودی بازار از بین می‌رود. همین موضوع باعث خروج شدید پول حقیقی از بازار سرمایه شده است.

پشت پرده ریزش بورس

مجید عبدالحمیدی، کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: من دلایل بنیادی برای ریزش کلی بورس نمی‌بینم. فقط نبود ثبات در تصمیم‌گیری‌های کلان و دخالت‌های بی‌جا از بیرون بازار است!

وی می‌افزاید: البته دلایلی مثل افزایش بدون منطق نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش دلار می‌تواند اهرمی بر فشار عرضه‌ها در بعضی صنایع داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: در بازار ریزشی چرا باید ۹ عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سرمایه داشته باشیم که منابع به دست آمده بیش از ۹ هزار د ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

عبدالحمیدی عنوان می‌کند: در هر صورت نمی‌توان معامله‌گران را کنترل کرد و همیشه توقع داشت رو به بالا خرید کنند.

وی متذکر می‌شود: در حال حاضر اکثرا در حال گرفتن نوسان هستند. به همین علت صف‌های خرید سهام‌ها هم بعد از یک روز داده می‌شوند و حتی به سمت صف فروش حرکت می‌کنند.

افت شدید ارزش معاملات

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: متاسفانه ارزش معاملات به شدت پایین امده و از طرفی خیلی آرام نرخ سود بین بانکی هر هفته بالاتر می‌رود.

عبدالحمیدی می‌افزاید: با باز شدن اکثر سهام‌ها بعد از مجامع‌هایشان می‌توانیم شاهد خالی شدن هیجان فروش شویم و از هفته آینده بازار متعادل‌تری را شاهد باشیم.

پیش‌بینی بورس در روزهای آینده

وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی بورس برای ادامه روند صعودی چقدر محتمل است؟ می‌گوید: در پاسخ به این موضوع هم باید قبول کنیم تا زمانی که دلار بالا نرود، بازار سهام خیلی انگیزه‌ای برای رشد ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: یک عامل دیگر هم سیاست انقباضی بانک مرکزی است، چون بانک مرکزی سیاست‌های خوبی به کار گرفته و باعث شده رشد نقدینگی کنترل شود. اتفاقی که تا قبل از این انتظار نمی‌رفت.

عبدالحمیدی تصریح می‌کند: حتی تورم هم نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، پایین‌تر آمده و تا آخر امسال احتمالا روند آن کاهشی خواهد بود. بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی بورس را بر اساس صعود قابل توجه بازار در نظر گرفت.

وی عنوان می‌کند: ابتدای سال بازار با تورم 50، 60درصدی و دلار 60 تا 70 هزار تومانی ارزش‌گذاری می‌شد ولی الان دیگر آن دلاری که پیش‌بینی می‌شد، وجود ندارد و قیمت در حال کنترل است. از سوی دیگر رشد نقدینگی هم در حال مدیریت. در عین حال بانک‌ها تحت فشار هستند و بانک مرکزی بانک‌ها را به شدت کنترل می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: از این جهت خیلی انگیزه‌ای برای رشد بازار نیست و سال آینده اگر با همین فرمان جلو برویم، رکود سنگینی در کل بازار های کشور شاهد خواهیم بود که افزایش مالیات بنگاه‌های خرد موجب تعطیلی خیلی از آن‌ها خواهد شد.

رکود سنگین در بازارها

عبدالحمیدی متذکر می‌شود: این موضوع را خیلی جدی بگیرید. سود ۲۳، ۲۴ درصد یعنی رکود رکود رکود در همه بازارها؛ حتی بورس.

وی تاکید می‌کند: مطمئن باشید کسی که این تصمیم را گرفته برای حداقل ٢ سال آینده حق رشد به هیچ بازاری را نخواهد داد؛ حتی بازارهای مالی، چون دارد تمام نقدینگی را در بانک‌ها جمع می‌کند، ولی بعد ٢، ٣ سال انفجار و فاجعه؛ البته این تحلیل برای زمانی است که اتفاق خاص سیاسی نیفتد؛ مثل ترامپ و ….

منبع : خبرآنلاین

همچنین بررسی کنید ...

بیت کوین در اوج: فتح قله‌های جدید و عبور از نقره

بیت کوین پادشاه رمزارزها در یک سال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرده و …