یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

اینتل پردازنده Core Ultra را معرفی کرد

6767676767667 1 - اینتل پردازنده Core Ultra را معرفی کرد

یک پردازنده تازه Meteor Lake-P اینتل که عضوی از سری جدید Core Ultra خواهد بود به تازگی مشاهده شده است. نکته جالب در مورد این پردازنده را باید وجود گرافیک مجتمع Alchemist با 128 مگابایت کش دانست. در ادامه مشخصات این پردازنده را مرور می‌کنیم.

اطلاعات تازه‌ای از پردازنده اینتل Core Ultra متعلق به Meteor Lake-P منتشر شده که هنوز در مرحله نمونه مهندسی قرار دارد و از فرکانس پایه 1.9 گیگاهرتز برخوردار است. با این وجود، انتظار داریم نمونه نهایی فرکانس بسیار بالاتری داشته باشد.

665454343 1 - اینتل پردازنده Core Ultra را معرفی کرد
مشخصات پردازنده Core Ultra سری Meteor Lake

این پردازنده Meteor Lake-P اینتل از 4 مگابایت کش L2 برخوردار شده و کش سطح آخر (LLC) یا L4 آن نیز 128 مگابایت خواهد بود. این کش برای تایل‌های پردازشی و گرافیکی این پردازنده Core ultra در دسترس خواهد بود تا عملکرد به میزان خوبی ارتقا پیدا نماید.

باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از پردازنده‌های سری Meteor Lake-P از کش L4 برخوردار خواهند بود و این کش در دیگر مدل‌ها وجود نخواهد داشت. داشتن این مقدار کش هزینه را افزایش می‌دهد و از این رو، تیم آبی تصمیم گرفته مدل‌های محدودی با این فناوری به بازار بفرستد.

باید به این نکته اشاره کنیم که اینتل قصد دارد به جای گرافیک مجتمع Iris Xe از برند Intel Graphics استفاده نماید. انتشار داریم پردازنده‌های سری Meteor Lake-P از گرافیک مجتمع با معماری Alchemist دارای 128 واحد اجرایی (EU) برخوردار باشد. این گرافیک داخلی عملکردی مشابه با GTX 1650 یا RTX 3050 موبایل خواهد داشت.

اینتل قصد دارد تا پایان سال جاری میلادی پردازنده های سری Meteor Lake را ابتدا برای لپ تاپ به بازار بفرستد. این شرکت نام‌گذاری محصولات را تغییر داده و از این پس پردازنده‌ها با نام Core Ultra 1XXX معرفی خواهند شد.

منبع : شهر سخت افزار

همچنین بررسی کنید ...

وایبر با یک ویژگی نوآورانه، گوی سبقت را از تلگرام و واتساپ ربود!

در دنیای پررقابت پیام‌رسان‌ها، وایبر با معرفی یک ویژگی جدید و غیرمنتظره، رقبای قدرتمند خود …