شنبه 8 اردیبهشت 1403

آخرین مهلت ارسال فرم ماده 100 مالیات اعلام شد

4432324423342 - آخرین مهلت ارسال فرم ماده 100 مالیات اعلام شد

سخنگوی سازمان امور مالیاتی توضحاتی را درمورد استفاده صاحبان مشاغل از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای پرداخت مالیات ارائه کرد.

مهدی موحدی بکنظر با بیان کل صاحبان مشاغلی که تا روز پنج‌شنبه (۱۸ خرداد ماه) به تعیین و تکلیف مالیات عملکرد ۱۴۰۱ خود اقدام کرده‌اند، بیش از ۸۲۱ هزار فقره است، اظهار کرد: در این بین و تا تاریخ فوق بیش از ۶۹۳ هزار پرونده با تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق مالیات‌های مستقیم و ۱۲۸ هزار پرونده، از طریق تسلیم اظهارنامه اقدام کرده‌اند. بنابراین تا این تاریخ بیش از ۸۴ درصد صاحبان مشاغل از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ برای پرداخت مالیات خود استفاده کرده‌اند.
وی ادامه داد: در سال گذشته از مجموع چهار میلیون و ۴۵۰ هزار پرونده مالیاتی صاحبان مشاغل، سه میلیون و ۸۸ پرونده از طریق فرم تبصره ماده ۱۰۰ به تعیین و تکلیف مالیات خود پرداختند.
سخنگوی سازمان امور مالیاتی بر این نکته تاکید کرد که اگر تا انتهای روز سه‌شنبه (۲۳ خردادماه) فرم تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم برای مودیان در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان بارگذاری نشد، حتما نسبت به تسلیم اظهارنامه اقدام کنند.

تبصره ماده ۱۰۰ چیست؟

بر اساس این گزارش، مشمولین تبصره ماده (۱۰۰)تمامی صاحبان مشاغلی هستند که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم شش میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان ( ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می شود مشمول مقررات این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات ‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف هستند.

سازمان امور مالیاتی سال گذشته برای اولین بار فرآیند محاسبه و تعیین مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم را از حالت سنتی به محاسبه سیستمی مبتنی بر داده‌ها برای محاسبه مالیات عادلانه تغییر داد. برای عملکرد سال ۱۴۰۰ برخی مؤدیان صاحب مشاغل، در سال‌های گذشته به صورت سنتی میزان رشد سالانه کمتری از مالیات واقعی را در قالب تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم تجربه کرده بودند و در عین حال برخی مؤدیان، آگاهی کاملی از چگونگی استفاده از حساب‌های تجاری نداشتند یعنی ممکن بود درآمدی به جز درآمدهای فروش خود را در حساب‌های تجاری خود واریز کرده‌ باشند.
لذا مالیات این مؤدیان با افزایش چند ۱۰ یا چند صد برابری میزان مالیات مقطوع خود نسبت به مالیات‌های توافقی سال‌های قبل مواجهه شدند، بنابراین سازمان امور مالیاتی کشور مناسب دید چون سال اول تغییر مبنایی محاسبه بود برای رعایت حال مؤدیان صاحبان مشاغل مساعدت‌هایی را در نظر گیرد که کاهش ۵۰ درصدی نسبت فعالیت و لحاظ سقف‌هایی برای جلوگیری از پرش چندین برابری مالیات مقطوع مؤدیان نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۹ از جمله آن بود.

امسال نیز (برای عملکرد سال ۱۴۰۱) فرآیند محاسبه مالیات مقطوع موضوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم علی‌رغم افزایش اطلاعات و اشراف سازمان امور مالیاتی کشور بر داده‌ها، تفاوت چندانی با سال گذشته نداشته و فقط اطلاعات در اختیار با عنایت به رایزنی های گسترده به شدت افزایش یافته است. اما باز هم برای رعایت حال صاحبان مشاغل با کاهش نسبت فعالیت و لحاظ سقف‌هایی برای جلوگیری از پرش چندین برابری مالیات مقطوع مؤدیان، کماکان از جمله اقدامات امسال سازمان امور مالیاتی است.
میزان رشد بیشتر مالیات مقطوع موضوع تبصره ۱۰۰ امسال برخی از مؤدیان در مقایسه با میزان رشد کمتر درآمد و فروش مؤدیان، به واسطه افزایش فزاینده اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی و پرداخت مالیات کمتر از واقعیت در سال گذشته است. هر چند مالیات مقطوع موضوع تبصره ۱۰۰ تعیین شده در سامانه نیز همچون سال گذشته برای جلوگیری از افزایش چند برابری، در سقف‌هایی محدود شده است.

منبع : ایسنا

همچنین بررسی کنید ...

بیت کوین در اوج: فتح قله‌های جدید و عبور از نقره

بیت کوین پادشاه رمزارزها در یک سال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرده و …