یکشنبه 9 اردیبهشت 1403

هزینه‌های اتصال به شبکه فیبر نوری چقدر است؟

53453453453 - هزینه‌های اتصال به شبکه فیبر نوری چقدر است؟

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات، دولت بخش قابل توجهی از هزینه مربوط به فیبر نوری را پرداخت کرده و دولت در همه کشور از جمله کلان شهرها هر خانه ای که اپراتور به شبکه متصل کند، سالی دو میلیون تومان به آن یارانه پرداخت می کند.

رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی یا فیبرنوری اکنون بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فناوری اصلی که طی سال‌های گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران کمتر به کار گرفته شده بود، اما در دولت سیزدهم مورد توجه ویژه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته است.

شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از ۷۰ هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده، اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی هم وجود دارد که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی تا سال ۱۴۰۴ باید ۸۰ درصد خانوارها و ۱۰۰ درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت‌ برثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی ۲۰ میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال ۱۴۰۴ به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد و تا پایان سال قرار است ۸ الی ۱۰ میلیون نفر تحت پوشش این فناوری قرار بگیرند.

حال براساس آخرین اظهارات وزیر ارتباطات درباره آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری منازل مسکونی و کسب و کارها تا به الان سه میلیون و نیم خانوار در ۱۰۰ شهر تحت تحت پوشش قرار گرفته اند و این امکان وجود دارد که مردم درخواست دهند و کمتر از یک ماه سرویس به آنها ارائه شود. طبق گفته وی ۸۰ درصد شهرهای کشور تعیین و تکلیف و اپراتور آن هم مشخص شده است به عبارتی ۸ اپراتور علاوه بر مخابرات در این زمینه فعالیت می کنند.

اما همزمان با پیشرفت این پروژه ممکن است برخی شهروندان سوال و ابهاماتی در زمینه هزینه و نحوه دریافت آن داشته باشند. در این زمینه چندی پیش عیسی زارع پور درباره هزینه دسترسی کاربران به سرویس فیبرنوری مانند مودم و غیره گفته است اگر در بعضی از شهرها مانند تهران بخواهید سرویسی از شرکت هایی مانند مخابرات دریافت کنید باید هزینه سنگینی پرداخت کنید.

در حال حاضر دولت بخش قابل توجهی از این هزینه را پرداخت کرده و در همه کشور از جمله کلان شهرها هر خانه ای اپراتور متصل کند سالی دو میلیون تومان دولت به آن یارانه پرداخت می کند که ارزیابی استان تقریبا هزینه هایی غیر از مودم را پوشش می دهد. در واقع بخشی از یارانه ای که دولت درنظر گرفته برای این پوشش است، ۵۰۰ هزار تومان در مراکز استان غیر از هشت کلان شهر و در شهرستان ها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و اگر مردم درخواست کردند و وصل شد، دو میلیون تومان هم هزینه کانکشن ارائه می‌شود؛ با این کار عملا هزینه فیبرکشی و مودم توسط دولت ارائه می‌شود.

او تأکید کرد کاری که انجام داده اند این است که پروژه را شدنی کنند و برای مردم و اپراتور به صرفه باشد. مسئله ای که محمدرضا بیدخام‌ – مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران- در گفت و گو با ایسنا سال گذشته به آن پرداخت و گفت هزینه اولیه که شامل فیبر کشی می شود، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان برای مشترک است. همچنین تهیه مودم هم مطرح هست که با توجه به نوع برند و منطقه مربوطه بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون ۲۰۰ هزار تومان متغیر است بنابراین هزینه ماهانه هم به بسته ای که مشترکان خریداری می کنند بستگی دارد، این هزینه با توجه به نوع بسته تغییر پیدا می کند.

در پایان شایان ذکر است اینترنتی که مشترکان با این فناوری دریافت می کنند، سرعتی نزدیک به ۹۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد و این یعنی تا ۸۰ برابر سرعتی بالاتر از اینترنت فعلی که مردم در اختیار دارند. بنابراین این پروژه سرویس پایدارتر و با کیفیت‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهد و حتی جالب است بدانید که مصرف انرژی فناوری مبتنی بر فیبر نوری بسیار کمتر از فناوری‌های همراه است.

منبع : ایسنا

همچنین بررسی کنید ...

بیت کوین در اوج: فتح قله‌های جدید و عبور از نقره

بیت کوین پادشاه رمزارزها در یک سال گذشته بیش از 60 درصد رشد کرده و …