جمعه 10 فروردین 1403

گوگل PaLM 2 را معرفی کرد

4565466554654 - گوگل PaLM 2 را معرفی کرد

در کنفرانس I/O 2023 گوگل که برای توسعه‌دهندگان برگزار می‌شود، از نسخه جدید مدل هوش مصنوعی این شرکت به‌نام PaLM 2 رونمایی شد.

گوگل امشب از نسخه جدید مدل هوش مصنوعی PaLM با نام PaLM 2 پرده برداشت. این مدل در چندین نسخه عرضه می‌شود که هر کدام از آن‌ها اندازه متفاوتی دارد و برای کاربردهای گوناگونی ساخته شده است.

«ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل امشب روی صحنه کنفرانس توسعه‌دهندگان سال 2023 اعلام کرد که جدیدترین مدل هوش مصنوعی آن‌ها با نام PaLM 2 از بیش از 100 زبان پشتیبانی می‌کند. این مدل می‌تواند کدنویسی کند و حتی ایرادات کدها را بیاید.

مدل PaLM 2 حالا قدرت استدلال قوی‌تری دارد، سریع‌تر است و روی 25 محصول داخلی گوگل به کار گرفته می‌شود. این مدل نسخه به‌روزشده مدل اولیه PaLM است که گوگل آن را در سال 2022 معرفی کرده بود. این محصول را می‌توان به‌گونه‌ای تعلیم داد که امکان آموزش یک مدل برای انجام هزاران یا میلیون‌ها کار را داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم، این مدل حالا به قابلیت چندزبانی مجهز شده است و می‌تواند با توانمندی‌های بسیار بالاتری کلمات را بفهمد، در زبان‌های مختلف متن تولید کند و به ترجمه نوشته‌ها، اشعار و معماها از زبان‌های گوناگون بپردازد.

دومین نسل از مدل PaLM در چهار اندازه با چهار نام Gecko Otter Bison Unicorn عرضه می‌شود. Gecko کوچک‌ترین نسخه در میان آن‌هاست که می‌تواند روی گوشی‌های موبایل و حتی به‌صورت آفلاین کار کند. این نسخه قادر است در هر ثانیه 20 توکن را پردازش کند و روی جدیدترین گوشی‌ها آزمایش شده است. بااین‌حال، گوگل اشاره‌ای به نام این گوشی‌ها نکرده است. عرضه این چهار نسخه به PaLM 2 کمک می‌کند تا بسته به نیازهای مختلف بتواند در موقعیت‌های گوناگون به بهینه‌ترین شکل ممکن استفاده شود.

PaLM 2 در زمینه استدلال با مقالات علمی و صفحات وبی آموزش داده شده است که پر از معادلات ریاضی بوده‌اند. این آموزش‌ها به مدل گوگل کمک کرده تا منطق و قدرت تعقل بهتری داشته باشد و سریع‌تر بتواند مسائل ریاضی را حل کند.

این مدل هوش مصنوعی همچنین روی مجموعه عظیمی از داده‌های متن‌باز آموزش داده شده است. گوگل می‌گوید در کنار پایتون و جاوااسکریپت، این مدل را با زبان‌های فورترن، Prolog و Verilog هم تعلیم داده است.

منبع : دیجیاتو

همچنین بررسی کنید ...

کارت ویزیت استیو جابز به قیمت نجومی ۱۸۰ هزار دلار فروخته شد!

در یک حراجی جالب، کارت ویزیت امضاشده توسط استیو جابز، بنیانگذار فقید شرکت اپل، با …