در راستای حمایت از تغذیه با شیر مادر و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وزارت بهداشت به طور رسمی تبلیغ هرگونه محصول جایگزین شیر مادر از جمله شیرخشک، شیشه شیر و پستانک را ممنوع اعلام کرد.
حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، با تاکید بر فواید بینظیر شیر مادر برای مادر و کودک، اظهار داشت: “شیر مادر یک موهبت الهی است و تمامی کشورها از جمله ایران، بر اساس توصیههای دینی و علمی، برنامههای گستردهای برای ترویج تغذیه با شیر مادر اجرا میکنند.”
مهمترین نکات این قانون عبارتند از:
ممنوعیت مطلق تبلیغات: انتشار هرگونه تبلیغ، جزوه، کتاب یا نشریه مرتبط با شیرخشک و محصولات مشابه در رسانهها و سایر بسترها ممنوع است.
حمایتهای قانونی از مادران شیرده: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مزایای بسیاری از جمله مرخصی زایمان طولانیتر، دورکاری، کاهش ساعات کاری و خدمات درمانی رایگان برای مادران و کودکان را در نظر گرفته است.
تاکید بر نقش خانواده و جامعه: همه اعضای جامعه، از جمله خانوادهها، سیاستگذاران و مدیران، باید برای ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران شیرده تلاش کنند.
اهداف این ممنوعیت:
افزایش شیردهی: تشویق مادران به شیردهی انحصاری تا شش ماهگی و ادامه آن تا دو سالگی همراه با غذای مکمل.
بهبود سلامت نوزادان: کاهش ابتلای نوزادان به بیماریهای عفونی و آلرژی.
تقویت پیوند مادر و کودک: ایجاد پیوند عاطفی قویتر بین مادر و نوزاد.
شعار امسال هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (۱۰ تا ۱۶ مرداد) “حمایت همهجانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه” است. وزارت بهداشت از همه افراد جامعه میخواهد با حمایت از مادران شیرده، به ارتقای سلامت کودکان و نسل آینده کمک کنند.