شنبه 8 اردیبهشت 1403

چین از پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی چینی N100 رونمایی کرد

43523454325345 - چین از پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی چینی N100 رونمایی کرد

در حالی که دسترسی چینی‌ها به پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی و شتاب دهنده‌های پیشرفته انویدیا محدود شده، شرکت چینی MuXi از نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی و پردازش ویدئویی N100 خود رونمایی کرده است. در ادامه مشخصات این تراشه‌ها را مرور می‌کنیم.

شرکت چینی MuXi نسل جدید پردازنده گرافیکی برای هوش مصنوعی و پردازش ویدئویی خود را با برند Metax معرفی کرده است. شتاب دهنده‌های گرافیکی Metax N100 می‌توانند در کاربردهای AI و همچنین کدنگاری ویدئویی با فرمت‌های مختلف در رزولوشن 8K به کار گرفته شوند.

تحریم‌های آمریکا باعث شده تا شرکت‌های آمریکایی مانند انویدیا نتوانند بهترین و پیشرفته‌ترین پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی خود را به چینی‌ها بفروشند. چندی پیش جنسن هوآنگ، مدیرعامل انویدیا ادامه این تحریم‌ها را به ضرر طرف آمریکایی دانسته و ادعا کرده بود که چین قادر است خود به دنبال تولید این محصولات رود.

453543434 - چین از پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی چینی N100 رونمایی کرد

به گزارش وبسایت VideoCardz، حال شرکت چینی MuXi نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی N100 خود را به نمایش گذاشته است. این شتاب دهنده در رویدادی در کشور چین مشاهده شده است. با توجه به تصویر، پردازنده گرافیکی MXN100 یک حرارت پخش کن بزرگ دارد و در داخل آن نیز از حافظه ویدئویی از نوع HBM2e استفاده شده است.

مهم‌ترین قابلیت این پردازنده گرافیکی را باید امکان کدنگاری ویدئویی 1 کاناله و کدگشایی ویدئویی تا 96 کانال با فرمت‌های HEVC ،AV1 ،AVS2 و H.264 به صورت همزمان و رزولوشن تا 8K دانست. قدرت پردازش ویدئویی در کنار پردازش هوش مصنوعی با قدرت تا 160 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه)، پردازنده N100 را گزینه‌ای مناسب برای کاربردهای مربوط به حمل و نقل و پردازش ابری تبدیل می‌کند.

با این وجود، انتظار نمی‌رود پردازنده گرافیکی N100 بتواند با محصولات AMD Instinct یا دیتاسنتر انویدیا رقابت نماید. شرکت MuXi قصد دارد تا سال 2025 ترکیب کامل محصولات گرافیکی خود شامل کارت گرافیک گیمینگ را نیز به بازار بفرستد.

منبع : شهر سخت افزار

همچنین بررسی کنید ...

وایبر با یک ویژگی نوآورانه، گوی سبقت را از تلگرام و واتساپ ربود!

در دنیای پررقابت پیام‌رسان‌ها، وایبر با معرفی یک ویژگی جدید و غیرمنتظره، رقبای قدرتمند خود …